Business Intelligence – en ”travl” industri

Business Intelligence – en ”travl” industri

Business Intelligence er ikke til at komme udenom disse dage. Business Intelligence burde alle virksomheder have travlt med at få inkorporeret i deres strategier. Hvorfor?, kunne du spørge, hvis dette emne er nyt for dig, og du endnu ikke har fattet det kæmpe store potentiale som Business Intelligence rummer. Og det er et vigtigt spørgsmål. Det er vigtigt at få det adresseret, så du bliver oplyst om det kæmpe potentiale, som det besidder. Business Intelligence har nemlig et kæmpe potentiale. Det kan ikke siges nok. Det er derfor, at jeg gentager det igen og igen, så du kan få det ind i dit hoved. Business Intelligence har et kæmpe potentiale. Men du kan selvfølgelig ikke selv vurdere det, før jeg har forklaret dig, hvad BI går ud på. Lad mig gøre det om lidt. For har jeg trukket spændingen ud længe nok nu? Ryster du formelig af nysgerrighed, kan din næse dufte de potentielle penge, som på sigt kan strømme din vej, hvis du bærer dig kløgtig ad? Eller er dette blot pligtlæsning for dig i dit forsøg på at forstå et emne, som du er blevet beordret til at forstå? Uanset hvad har jeg gode nyheder til dig! Du kommer ikke til at gå tomhændet herfra, det tør jeg næsten godt at garantere dig. Så nu vil jeg ikke trække spændingen ud længere. Jeg vil nu fortælle dig om dette emne. Business Intelligence vil jeg fortælle dig om. For Business Intelligence er du nødt til at kende til.

Business Intelligence – ekstraktion af data

Det kan nok næppe være gået din næse forbi (lige meget om den er stor eller lille), at vi lever i en digital tidsalder. Nemid bliver udskiftet med Mitid og generelt bliver mange ting og funktioner flyttet over på internettet i en fortløbende digitaliseringsproces. Ofte til stor frustration for de ældre mennesker, der ikke kan finde rundt i denne nye teknologis nærmest evige hav. Men hov, det er et helt andet emne. Lad mig komme tilbage på sporet. Business Intelligence sporet. Vi er der om lidt. Jeg skal lige slå en sidste lille smutvej først for at få dette koncept til at give mening for dig. I denne digitale tidsalder er vi i stand til at opsamle og lagre utrolig meget information på vores computere og dataservere. Hvilken slags information, der er tale om, kommer an, på hvilken forretning man driver. Og denne information kan bearbejdes, så den bliver forståelig. Business Intelligence sørger for dette. Business Intelligence er nemlig en analysemetode, der tolker og gør data forståelig. Sagen er nemlig den, at hvis man ikke fortolker denne data, går den til spilde. Den skal aflæses og afkodes, før den kan bruges. Og Business Intelligence kommer ind her.

Business Intelligence – opgrav guld fra minen

Med Business Intelligence kan man altså med andre ord (som jeg har skrevet andetsteds) ”mine” det guld, som man allerede har til rådighed. Og det er da for dumt ikke at benytte sig af de ressourcer, som man allerede har.